Wat laat je zien in een bedrijfsfilm?

Met een bedrijfsfilm kun je verschillende kanten op. Hoe je het ook aanpakt, het komt erop neer dat je jouw verhaal vertelt – op de manier die jou het beste past. Een goede bedrijfsfilm is per definitie overtuigend. Je vertelt het verhaal van je onderneming en benadrukt vooral de highlights. Welke triomfen heb je tot nu toe geboekt? En welke tegenslagen heb je overwonnen? Hoe je het ook doet, een van de meest effectieve manieren is een cameraman inhuren.

Wat heb je nodig?

Een geslaagde bedrijfsfilm laten maken via een professionele cameraman, of deze zelf filmen? Dan heb je een persoonlijk en authentiek verhaal nodig. Acteurs inzetten die een ingestudeerd riedeltje voordragen? Vergeet het maar. Breng jezelf in beeld en ook je medewerkers. Waarom: jullie zijn het visitekaartje van je bedrijf. Acteurs vallen vroeg of laat toch door de mand. Kun je Al Pacino strikken voor je bedrijfsvideo? Zeker doen, maar tenzij je een grote ster in beeld kunt brengen, kun je het toch het beste lekker dichtbij huis houden. Onthoud: je publiek heeft bijna alles al eens voorbij zien komen, dus hoe je het ook aanpakt, wees origineel en hou het spannend. Zorg voor snelle en dynamische shots die de informatie kracht bijzetten. De shots mogen ook weer niet afleiden van de inhoudelijke shots.

Het belang van bedrijfsfilm

Bedrijfsfilm is dé manier om je publiek te bereiken. Wist je dat video maar liefst 12 maal zo vaak gedeeld wordt als andere vormen van media. Uit verschillende onderzoeken blijkt daarnaast dat consumenten sneller geneigd zijn een product aan te schaffen als ze hierover een promotionele of uitlegvideo hebben gezien. Waarom investeren in bedrijfsfilms? Omdat dit je meer klanten, meer fans, meer leads en meer omzet op kan leveren. De investering loont.

Tips voor goede bedrijfsfilms

Goede bedrijfsfilm maken? Vergeet dan zeker niet het onderstaande in beeld te brengen:

  • Gebruik originele camerastandpunten en -hoeken


Waarom iets op traditionele wijze in beeld brengen als je ook origineel kunt zijn? Geef eens een nieuw perspectief. Quentin Tarantino bijvoorbeeld is bekend geworden door zijn kofferbak scènes. In deze scènes werd gefilmd vanuit een opengaande kofferbak: creatief en verfrissend.

  • Blik achter de schermen


Laat zien wat je in huis hebt met een blik achter de schermen video. Je brengt letterlijk het bedrijf in beeld: de werknemers, maar ook de werkvloer zelf – veel persoonlijker wordt het niet.

  • Motion graphics


Motion graphics zijn teksten die aan de bedrijfsvideo worden toegevoegd. Door tekst en audio te combineren, vergroot je de kans dat waardevolle informatie blijft hangen. Ook geef je je publiek de kans de video met het geluid uit te bekijken. Dat wordt op sociale media vaak gedaan.